Sverige idag

Nyhetssida för ansvarsfulla svenskar.

Avpixlat, den politiska korrektheten, samisdat-kulturen och Play

Posted by sverigeidag på december 2, 2011

Sajten Avpixlat publicerade idag ett par videor från YouTube-kanalen jultomtemor. De är uppenbarligen gjorda av mycket unga personer som vill bidra med egna debattinlägg om invandringspolitiken. Filmen är inte särskilt välgjorda när det gäller den politiska analysen och det förekommer många stavfel. Däremot är de logiska argumenten mot det politiska hyckleriet och den politiska korrektheten intressanta. Det är filmernas främsta behållning.

Avpixlats publicering av filmerna väckte många reaktioner då innehållet berörde frågor om hudfärg och etnicitet.

Här är några av reaktionerna:

”Jag uppskattar verkligen avpixlat som en fri debatt sight! Men! videon ovan var fanimej ej lågvattenmärke!!”

”Det är inte en bra ide att posta upp filmer med eurocop eller vad den fegisen heter som förstör andras liv.”

”Avpixlat är så ojämna. PI skulle aldrig släppt igenom detta SKRÄP! Jag börjar misstänka att redaktionen är runt 18 år och något förståndshandikappade.”

”Ner med det här dravlet, ni är verkligen inte PI.”

”Det var kanske inte de bästa videoklippen om man vill få till en samhällsförändring. Lite smått oseriöst gjorda.”

”TA NER OMEDELBART!  detta är inte värdigt avpixlat för guds skull ni gräver er egna grav med inlägg som detta!”

Det är bra att läsarna får komma med kritik mot vad som läggs upp på Avpixlat, och på det sättet håller Avpixlat högre tak än föregångaren, men det som kritiken mot jultomtemors filmer handlar om är främst den, som många uppfattar det, bristande intellektuella kvaliteten och alla stavfel. Det som ändå var intressant var själva sakinnehållet om handlade om det hyckleri och den dubbelmoral som debattörer uppvisar när de talar om svenskhet. På det sättet har filmerna sina förtjänster.

Avpixlat lade även upp en annan film från samma användare (jultomtemor). Den filmen hade de kopierat rakt av och lagt upp på ett eget YouTube-konto. Förmodligen med samma goda intentioner som präglar de flesta idealistiskt sinnade människor som helt osjälviskt sprider invandrarkritiskt material så gott de kan, genom kopiering, från mun till mun eller länkningar. Det är samisdat på svenska och det är en ”kultur” som hjälper de invandringskritiska rösterna att höras mer och få sina ord mer spridda. Folk kopierar och sprider för att hjälpa ”saken”.

Ganska oväntat så skrev ”jultomtemor” kommentarer på Avpixlat och beklagade sig över att de ”snott filmen utan att ens fråga om lov”. Avpixlat hade naturligtvis inga som helst tankar på att den som satt ihop filmen skulle klaga. Med tanke på den kritik som förekommit mot filmens bristande kvalitet, så borde filmskaparen ha varit mycket stolt och glad över att Sveriges största invandringskritiska sajt publicerade filmen. Skaparen borde ha tackat Avpixlat eftersom de fick utstå så mycket kritik. Avpixlat hade inte nämnt varifrån filmen ursprungligen kom, och det kunde man ha gjort utan påpekanden. Men det viktiga är ändå inte vem som har skapat en sevärd YouTube-film, eftersom vi här talar om filmer som innehåller både bilder och filmer som redan ”lånats” på andra håll, det viktiga är att någon skapar filmer och att de sprids. Det vore skillnad om filmen i sin helhet var ett eget konstnärligt arbete där allt skapats av upphovsmannen.

Så ”jultomtemor” skapade en helt onödig diskussion med sin också onödiga kritik mot Avpixlat, som mest ville visa ett exempel på de brister som de politisk korrekta uppvisar, någon som filmen gjorde tydligt. Dessutom skulle det förmodligen uppstå en rad trovärdighetsproblem om det framkom vem eller vilka som ligger bakom jultomtemor, något som kan drabba alla som sprider filmen och också dem själva. Det skulle s.a.s. kunna skada saken.

Det som var särskilt intressant med Avpixlats publicering av filmen var kommentaren som Mats Dagerlind skrev om Ruben Östlunds film Play, som har premiär i maj och redan fått de politiskt korrekta och skrika i falsett.

Vi återger hela Dagerlinds kommentar, helt fräckt utan att fråga om lov. Vi gör det för att den är mästerlig och för att om någon ännu inte har läst den vill vi bidra till att ännu fler läser den (och kanske läser Dagerlind övriga texter på Avpixlat). Dagerlind är en av våra främsta debattörer och vi ska vara glada över att han företräder så många av oss när han skriver.

”Varför kallas det rasism när några gör det men inte när andra står för det? Se först YouTube-filmen ovan som jag snubblade över och fundera lite kring den politiska korrekthetens och multikulturalismens inbyggda logik eller snarare brist på densamma. Fundera också över om det egentligen finns någon mer utpräglat rasistisk tanke än den att exklusivt tillskriva en ras, den vita, den negativa egenskapen att vara rasistisk. Läs sedan vidare nedan.

Vi kan ta diskussionen i SVT Nyhetsbyrån om Ruben Östlunds film Play – som återges i ett inlägg här strax nedanför – som exempel på detta fenomen. I Östlunds film blir vita svenska småkillar i förorten rånade på sina mobiltelefoner av lite större svarta invandrarkillar. I panelanalysen av filmen radar man upp den ena vidlyftiga bortförklaringsteorin efter den andra – från Özz Nujens flummiga idéer om att svart och vitt här bara är ett klassiskt filmgrepp och symbolspråk för något helt annat, via Claes Malmbergs tankar om att det handlar om vuxenvärldens frånvaro till Alexandra Pascalidous fullständigt hårresande resonemang där offer och gärningsmän har bytt plats.

I denna kvinnas förvridna men politiskt korrekta verklighetsuppfattning är de svarta förövarna de verkliga offren eftersom de inte har någon framtid att påräkna utom möjligen som diskplockare på nån restaurang. I hennes verklighet gör det heller inte något att offren blir rånade eftersom de är vita svenskar och har en ljus framtid att se fram emot. Pascalidou anser också att vi, i stället för att prata om det här, borde tala om “rasismen” – som hon alltså menar är något helt annat och motsatsen till vad som försiggår i Östlunds film. De rasister Pascalidou syftar på är förstås vi svenskar, eftersom vi enligt den politiskt korrekta diskursen är de enda som kan vara rasister i Sverige.

Dags för en reality check: De här unga svarta killarna från Somalia har bjudits in till den svenska välfärden från ett land i kaos och upplösning, Här har de erbjudits ett liv i ett ordnat samhälle i stället för i ett i krig, en gedigen skolutbildning i stället för analfabetism. Deras föräldrar och därmed de själva får fullständig försörjning från det sociala, de flesta i 10 år eller mer. Allt detta bjuder vi på – arbetande svenskar betalar för det via skattsedeln.

Pascalidou, som själv är invandrare, spottar svenskarna i ansiktet när hon säger att vi ska prata om vår rasism, att vi svenskar – som ger allt detta och mer därtill, inte bara till några stycken utan till många tusentals flyktingar varje år – ska diskuteras i termer som rasister samtidigt som de svarta invandrarungdomar som tackar sin generösa värd genom att råna honom ska ses som offer och utsatta, personer som vi ska tycka synd om. Detta är förstås ett fullständigt bisarrt sätt att resonera.

Det Ruben Östlund bekriver i sin film är rasism och inget annat. Svarta killar väljer medvetet ut offer från en annan ras och grupp än sin egen eftersom man anser att dessa inte har samma värde. Det är ett tydligt vi och dom-tänkande där rånarna definierar “vi” som att vara svart med invandrarbakgrund och “dom” som vita och etniska svenskar. Den som påstår något annat – må det vara en TV-profil, journalist, sociolog eller politiker – ljuger alternativt har skallen så långt upp i sitt eget multikulturella arsle att vederbörande inte kan se verkligheten för all skit.

Mats Dagerlind – Demofon”

Claes Malmberg och Alexandra Pascalidou kommenterar filmen Play här.

Artikeln: Rasismen man inte får tala om.

Ett svar to “Avpixlat, den politiska korrektheten, samisdat-kulturen och Play”

  1. ”Jultomtemor” snor material från alla håll o kanter o sätter ihop sin ”egen” video: Sen anklagar ”Jultometemor” andra för att utan ”tillstånd” sprida materialet vidare. Materialet kan omöjligt vara upphovsrättsskyddat, eftersom det till stora delar består av andras material. Har ”Jultomtemor” frågat alla som äger upphovsrätten till det material som förekommer i ”Jultomtemors” filmer? Poängen med denna typ av filmer är väl normalt att man vill ha så stor spridning som möjligt? Vad är det ”Jultomtemor” opponerar sig emot? Med den inställningen som ”Jultomtemor” har, kan jag bara säga en sak: Gå och lägg dig-en sådan egotrippad inställning klarar vi oss bra utan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: