Sverige idag

Nyhetssida för ansvarsfulla svenskar.

Mediemogul vill öka invandringen av kineser till USA

Posted by sverigeidag på oktober 21, 2011

I en färsk artikel i Los Angeles Times låter koncernchefen sina privata intressen förmedlas som politisk propaganda. LA Times ägs av mediekoncernen Tribune Company som äger 11 dagstidningar, över 20 TV-stationer och kabelnätverket WGN. Bolaget är USA:s näst största tidningsutgivare.

Sam Zell tog kontrollen över Tribune år 2007 genom att köpa hela koncernen för 8,2 miljarder dollar, pengar han fått ihop på fastighetsaffärer. Zell sysslar också med internationella investeringar och har intressen i branscher som energi, logistik, media och sjukvård. Ett av hans bolag är Equity International som opererar i fastighetsbranschen utanför USA. Han är också styrelseordförande i en hel rad börsnoterade företag, varav ett antal har med fastigheter att göra.

Zell föddes i USA 1941 av judiska föräldrar som flydde från Polen strax före den tyska invasionen. Han tog sin filosofie kandidatexamen 1963 och juristexamen 1966. Under senare delen av studietiden började han intressera sig för fastighetsaffärer och grundade tillsammans med Robert H. Lurie bolaget Equity Group Investments, LLC som expanderade snabbt. När Zell sålde ett av sina fastighetsbolag 2007, gick en del av pengarna till köpet av Tribune.

Köpet av Tribune fick Zell att bli en maktfaktor många gånger större och mer inflytelserik än svenska Bonnierkoncernen. Kolumnisten Harold Meyerson skrev en artikel i Washington Post 2008 där han kraftigt ifrågasatte Zell, som tagit den enväldiga makten över Tribune och nu blivit ett helt privat företag. Zells buffliga, otrevliga och enväldiga ledarstil gjorde hon snabbt impopulär. Meyerson skrev att Zell borde låsas in på San Quentin på livstid.

I Tribune ingår tidningarna Chicago Tribune, Los Angeles Times, Hartford Courant, Orlando Sentinel, South Florida Sun-Sentinel, Baltimore Sun, Daily Press and The Morning Call, och flera andra. Genom bolaget Tribune Broadcasting kontrollerar man 23 TV-stationer, huvudsakligen i de större städerna (t.ex. New York, Washington, Chicago, Los Angeles, Houston, Dallas, Philadelphia m.fl.), en nationell kabelkanal och en kanal i Chicago. Sammantaget når bolaget ut till 80 % av alla TV-tittare i USA.

I koncernen finns också över 50 web-portaler med omfattande försäljning av allt från bilar till fastigheter och dessa portaler har 20 miljoner unika besökare per månad. TV-delen av företaget är mycket lönsam, men tidnings-delen går inte riktigt lika bra och flera försök att stärka den har vidtagits med tvivelaktigt resultat.

Zell är enväldig ägare till denna jättekoncern och styr över den med järnhand. Det innebär också att han kontrollerar inriktningen av innehållet i sina medier. Zell är politiskt liberal och i hög grad intresserad av den politiska utvecklingen och försöker ofta påverka kongressen att fatta än den ena än det andra beslutet. Om han inte besöker kongressen personligen så låter han sina tidningar tala. Liksom andra enväldiga tidningsägare, som Rupert Murdoch, världens mest inflytelserika mediemogul som har en tydlig politisk vilja, kan de på ett mycket tydligt sätt påverka den allmänna opinionen.

Precis som Murdoch-medierna har Zells imperium en agenda. Det handlar om internationalisering, ökad invandring, förståelse för islams utbredning i Väst och den handlar om att tygla vissa åsiktsinriktningar och gynna vissa andra åsiktsinriktningar. Både Murdoch och Zell tycks ogilla presidentkandidaten Ron Paul väldigt mycket och osynliggör honom så mycket de kan. De har också en agenda i den invandrarpolitiska debatten som går ut på att tillåta kritik mot illegal invandring, endast tillåta begränsad kritik mot massinvandring och knappt alls tillåta kritik mot en begränsning av den ”legala” invandringen. Tidningen vill istället bidra till uppluckring av gränserna och göra det lättare för fler att komma till USA oavsett varifrån de kommer. De här medieägarnas lojaliteter begränsar sig inte till demokrater eller republikaner utan till kandidater som har en förståelse för medieägarnas politiska intressen. Sådana kandidater får brett utrymme, men andra tigs nästan ihjäl. Enväldiga medieägare kan i princip påtvinga hela det amerikanska folket sina personliga åsikter och få väljarna att rösta på politiker som mediemogulerna har personlig nytta av.

Att ägarens politiska åsikter kan genomsyra en hel mediekoncerns nyhetsrapportering är inget som de flesta ens reflekterar över. Men fler borde lära sig att förstå hur medierna utövar sin propaganda och hur det kan få genomslag i politiken. Okritiska läsare som bara bockar och bugar inför vad de läser borde bli mer kritiska till vad de läser.

Det exempel vi här ska ge skulle lika gärna kunna ha hämtats från någon Bonniertidning, som varje dag låter sina ägares åsikter tala till svenskarna för att vi svenskar ska anamma deras agenda.

Som bekant är det problem med sjunkande fastighetspriser i stora delar av västvärlden och i vissa delar av USA är det värre än på andra håll. Kalifornien har drabbats hårt och många fastigheter står tomma och övergivna då husen blir alltmer svårsålda.

Som av en händelse har två senatorer nu föreslagit att man skulle kunna öka invandringen och släppa in alla som vill köpa ett hus för 500 000 dollar. Los Angeles Times skriver nu att förslaget är mycket intressant, inte minst mot bakgrund av att många kineser köper egendom i Kalifornien. Tidningen intervjuade en kinesisk fastighetsmäklare, med kontor i Los Angeles, som erbjuder kineser att köpa hus i USA. Han var mycket positiv till förslaget och trodde att fler kineser skulle kunna köpa hus om förslaget skulle gå igenom. Andelen hus i USA som säljs till utlänningar har ökat mycket kraftig bara under det senaste året. Mäklaren Sandra Miller på mäklarfirman Engel & Volkers menar att 10 % av lyxhusen som säljs köps av utlänningar. Även om det inte framgår i tidningen så är en mycket stor andel av dessa utlänningar asiater, främst från Kina och Sydkorea, och folk från Mellanöstern, där iranier utgör en betydande andel.

Sandra Miller ansåg att flera delstater skulle ”gynnas” av det förslag som senatorerna nu formulerat och gissar på en tredubbling av köpare från utlandet, där kineserna skulle utgöra den största gruppen köpare. Hela fastighetsbranschen skulle få ett uppsving av förslaget, tror hon. Det ligger också ett förslag från senatorerna om att underlätta för internationella studenter att komma till USA och få grönt kort snabbare om de kan investera 500 000 dollar eller skapa tio arbetstillfällen – och köpa sig ett hus.

Senatorerna Charles Schumer (Demokrat från New York) och Mike Lee (Republikan från Utah) som lagt förslaget säger att ”de som kommer kan fylla upp de svårsålda husen på fastighetsmarknaden som tynger vår ekonomi just nu”.

För att förslaget ska kunna gå igenom måste också förändringar i Visum-systemet göras. Bland annat måste kineserna (de mest potentiella köparna) lättare få visum med förlängda vistelseperioder. För att inte skrämma alla läsare framhöll tidningen att kanadensare är en grupp som också kommer att lockas till köpa av hus i USA om förslaget blir verklighet. Senatorerna har redan fått sig stöd av Handelskammaren, hos Hotell-organisationer och nu håller Obama-administrationen på att bearbetas. De fick förslaget i går den 20 oktober. Handelskammarens chef Thomas Donohue kommer att stödja förslaget så mycket han kan och vill att fler ska kunna komma till USA utan restriktioner. Ett antal andra inom fastighetsbranschen är också positiva till senatorernas förslag.

Artikeln i Los Angeles Times innehöll inte en enda kritisk reaktion till förslaget. Inte heller presenterades några alternativa förslag. Läsarna fick inte heller veta vad som är fundamentalt fel med den amerikanska ekonomin. Inga analyser gjordes utan artikeln vara en ren propagandaartikel för ökad invandring och gynnande av fastighetsbranschen. Det var Sam Zell som givit tidningen i uppdrag att skriva detta, dels för att det gynnar hans eget företag, dels därför att det gynnar hans ultraliberala syn på internationalisering och dels för att han redan – själv eller genom bulvan – påverkat senatorerna och alla som uttalat sig positivt i artikeln. Med hela sin mediekoncern i ryggen driver han frågan om ytterligare invandring till USA, men inte för att det gynnar ”USA” utan för att det gynnar hans företagskoncern. LA Times hade inte lobbat för något som skulle strida mot ägarens ekonomiska eller politiska intressen.

Med hela sin företagskoncern i ryggen kan han nå ut till 80 % av amerikanerna med sitt förslag. Han kan påverka Obama-administrationen genom ett antal andra företagskoncerner och förslaget skulle i värsta fall kunna bli antaget. Som var och en borde förstå är det orimligt att så stora mediekoncerner ligger i händerna på privata intressen. En viktig sak för våra politiker, även i Sverige, är att hjälpa till att bryta upp dessa mediemonopol.

8 svar to “Mediemogul vill öka invandringen av kineser till USA”

  1. […] Relaterat: Mediemogul vill ha fler kineser till USA […]

  2. […] det inte går att bortse från. Den amerikanska invandrarlobbyn framstår som ännu tydligare när medier som ägs av enskilda judar eller judiska familjer på ett väldigt aggressivt sätt försvarar […]

  3. […] han bäst skulle tillvarata de etniska minoriteternas intressen. Valresultat var ett resultat av mediemogulernas och globalisternas kampanj till stöd för Obama. Ibland glöms det bort att mediernas inflytande […]

  4. […] Relaterat: Mediemogul vill ha fler kineser till USA Like this:GillaBli först att gilla denna post. […]

  5. […] Relaterat: Mediemogul vill ha fler kineser till USA Like this:GillaBli först att gilla denna post. […]

  6. […] i minoritet så är debatten om invandring undertryckt och de stora medierna bedriver istället kampanjer för att invandringen sak ökas. Trots ett invånarantal på 315 miljoner och 20 miljoner illegala […]

  7. […] starka Israellobbyn som inkluderar viktiga mediamoguler med stort inflytande över den amerikanska opinionen har svängt åt det republikanska hållet, men […]

  8. peter said

    En tröst kanska är att Tribune med alla sina mediabolag gick i konkurs som de håller på att klättra ut från.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: