Sverige idag

Nyhetssida för ansvarsfulla svenskar.

Schweiziska företag underkastar sig islam

Posted by sverigeidag på oktober 11, 2011

Ledande schweiziska företag tar nu bort nationalsymbolen, det vita korset på röd botten, från sina produkter innan de ska exporteras till muslimska länder, främst Saudiarabien. Varumärken som är hårt förknippade med landet ändrar efter egna beslut symbolerna på föremålen. Klockor av märket Swatch och Tissot och multiverktyget Victorinox tillämpar självcensur på ett ytterst märkligt sätt. Tissot som har tillverkat klockor sedan 1853 raderar korset och ersätter det med texten ”Swiss Made”.

En del köpare har nu klagat eftersom de tror att föremålen inte är äkta när de saknar den ursprungliga symbolen. Polisen i Saudiarabien, som kontrollerar religiösa utryck, intervjuades i Schweizisk TV och sade att de inte brytt sig om den tidigare kors-symbolen på varorna. De säger att de är förundrade över varför man bytt ut korset mot en neutral text.

En fråga som uppstår är om företagen köpts upp eller om nya ägarförhållanden bidragit till förändringarna. Tills vidare för vi väl se hela som en schweizisk variant av kinapuff-, nogger- och negerbollsdebatten i Sverige. Likheterna är många.

Gammal symbol på varumärket.

Ny symbol på varumärket.

Länk: Läs mer här.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: