Sverige idag

Nyhetssida för ansvarsfulla svenskar.

Tiggeriet stör mig

Posted by sverigeidag på april 28, 2011

Först förbjöd Sala kommun tiggeri, sedan sa Länsstyrelsen att det inte var möjligt att förbjuda det, enligt länsstyrelsen skulle ett tiggeriförbud vara en för stor inskränkning i den enskildes frihet.

Ärligt talat så har jag ingen aning om hur situationen ser ut i Sala men jag vet hur det ser ut i Stockholm. För mig är tiggeriet en inskränkning i min privata sfär. Jag störs. Värst är de som spelar musik i tunnelbanevagnarna, då kan jag inte välja att titta bort eftersom de ändå hörs så högt. Jag menar, det spelar ju ingen roll vad du tittar på då. Störningen är ju redan ett faktum.

Du kan ge dig på att när en av dina bästa låtar spelas i din mp3, då dyker de upp och våldför sig på din ljudmiljö.

Att bo i en storstad innebär att några sunda ljudmiljöer inte finns. Nu störs också synintrycken med tiggare överallt. Ett samhälle är inte bättre än sina svagaste länkar och dem jag ser är inte några av svenskarna.

Kanske finns det en myt att det är missbrukare som springer runt och tigger. Så är sällan fallet. Det är hitresta människor som oftast är romer. Får man säga zigenare nu för tiden? Är man rasist för att man vill slippa detta?

Jag tror att tiggeriet stör de flesta människor. Man blir obehagligt påmind om att det finns människor som bokstavligt talat inte har mat för dagen. Om det nu är så. Det är ju kriminella ligor som ligger bakom också men i flera fall så tror jag att det i sista ledet ändå är den mest utsatte människan.

Trots att jag anser mig ha en viss ödmjukhet kring detta vill jag ändå att det förbjuds. Det ska inte löna sig att åka hit och tigga tycker jag.

Sveriges Radio

4 svar to “Tiggeriet stör mig”

  1. Raul said

    Zigenare säger att de är diskriminerade och har inga jobb i Rumänien. Var god och sök på Google efter ”nunta tiganeasca” (zigenerska bröllop) och ”case tiganesti” (zigenare hus). Du kommer att se hur ”dålig” de har det i Rumänien. Jag har pratat med en zigenare ”gatukonstnär” och han berättade för mig att i genomsnitt per säsong (3-4 månader) går han hem med 10 000 euro och hans syster som tigger nära Centralstationen tar cirka 6 000 euro och varför ska de ta ett jobb när dessa aktiviteter betalar så bra. Han har rätt på det. Så länge folk tror att de är diskriminerade och har inget att äta de kommer att fortsätta tjäna mer pengar än oss som faktiskt har ett jobb och betalar skatt.

  2. maminka said

    Den här tjejen som du har på bilden, har jag sett på flera platser i Stockholm. Ung och frisk zigenartjej. Tyvärr är det flera som lägger en-två slantar i hennes skål, då blir det svårt att bli av dem.

    På Sergelsgatan vid ingången till Hötorgshallen låg/satt en handikappad zigenare. Svår handikapad tvingades han att tiga. Jag ringde polisen, de kom inte under den timme som jag väntade där. Enl. korvsäljare vid Konserthuset kommer varje kväll en stor zigenarman eller kvinna och växlar ibland upp till 600 kr. Så denne handikapade man drar mycket till firman.

  3. Ugglan said

    Här i Sthlm innerstad dräller det av zigenare som sitter utanför systembolag, banker och varuhus med sina förbannade trumpeter och dragspel. Det är inte kul att behöva gå omvägar för att slippa se skiten. En sanering av den här störande verksamheten är på sin plats. SD kommer att lägga en motion i höst och vi får väl se om den får stöd av andra partier i riksdagen.

  4. du har så jäkla rätt, jag är också less på de äckligt tiggande falskspelande dragspelstomtarna

Kommentera

 
