Sverige idag

Nyhetssida för ansvarsfulla svenskar.

Jag erkänner att jag blir förbannad

Posted by sverigeidag på april 26, 2011

Jag erkänner att jag är medlem i Sverigedemokraterna och jag erkänner att jag inte vill vara det längre. Anledningen är bland annat att jag upplever det som ett jet-set-lag i toppen och gräsrötter i botten som gjort det möjligt för dem i toppen att leva jet-set-liv. 

Att lägga upp bilder på lyxbåtar och berätta om kommande utsvävningar vid Almedalsveckan är inte smart. Vem tilltalas av det? Är det något slags naivt behov av att glänsa? Undrar vad hyran av lyxbåten kostar. Jag kan inte på något sätt förstå hur detta ska kunna förknippas med politik och det är det inte heller. Förvisso så tjänar man bra som politiker men varför så extrema utsvävningar? Har makten stigit dem åt huvudet? 

På vilket sätt tror Sverigedemokraterna att de skulle kunna dra till sig nya väljare genom detta beteende? Det här är bara en bråkdel av det jag sett den senaste tiden. Partiet lever inte som det lär och vissa är tydligen favoriserade, andra utesluts. För vissa är det okej att uttala sig plumpt. Det verkar bero på vilka man är kompis med. 

Vissa ska tjäna mycket mer än andra och vissa ska tydligen hjälpa dem dit. När jag blev medlem så ville jag det för att stödja partiet med det jag kunde. Jag var uppriktigt glad att de kom in i Riksdagen. När jag i dag ser hur pengarna kan användas blir jag förbannad och vill gå ur. 


17 svar to “Jag erkänner att jag blir förbannad”

  1. Chang Frick said

    Rebecka,

    Det är en svår balansgång ibland med att dels sticka ut och samtidigt vara folkligt. Att vi väljer att åka med en båt beror i grunden på att det blev faktiskt den billigaste lösningen samtidigt som vi tycker det är en kul grej. Almedalsveckan är åtminstonde för mig en sorts semester, varför man gärna passar på att verkligen ha semester samtidigt som man är engagerad i sin favorithobby, nämligen politik.

    Men du har samtidigt helt rätt i att man inte ska skapa en bild av festande, tjejer och skumpa, då detta inte tilltalar en majoritet av våra väljare. Dock är inte syftet primärt att festa eller leka ”stureplan”, snarare att ha roligt och trevligt. Dessutom är givetvis alla välkomna att titta förbi på båten, oavsett om det skulle vara under mer festliga omständigheter eller för att prata politik.

    Om du ska till almedalen får du jättegärna komma inom! 🙂

    • Rebecka said

      Tack för trevligt svar. Det uppskattades att du förstår problemet och jag förstår också ert dilemma men det är tänkvärt vilken bild ni vill förmedla.

  2. mopsen said

    Det finns många sätt att se på denna fråga. Jag har varit menig riksdagsman och som sådan välbetald. Men att för den ersättningen inkludera att därutöver som extra börda ta på mig det dygnetruntverkande ansvar och den stressalstrande belastning som Jimmie Åkesson och Björn Söder måste leva med, skulle aldrig falla mig in.

    Jimmie Åkesson har med nuvarande ersättning sannolikt ca 50.000 kr/mån ytterligare att kräva för att komma i nivå med Mona Sahlins pension.

    Fundera även över vad vi är villiga att betala fotbollsstjärnor och artister eller vad biskop ** tar för att hålla föredrag under 45 minuter. (Vet inte dagstaxan, men för några år sedan uppges han i likhet med journalisten och författaren ** ha begärt 15.000 kr/tim). (Namnen har tagits bort för att i yttrandefrihetens drömland skydda bloggägaren mot eventuellt förtalsåtal).

    Stellan Bojerud (SD)

    • jesse fransson said

      Ingen normal funtad Svensk vill betala idrottsmän dessa fantasisummor, de verkliga hjältarna är Ambulans, polis, brandkårspersonal mm. Åkesson å Söder är inte tvingade att ta utterligare uppdrag å stressa heller, andra i partiet kan få arbeta och tjäna en slant istället. Många är less på rövardirektörer å skamlösa politiker som säger sig tjäna folket men samtidigt lyfter fantasisummor inklusive alla förmåner de får från riksdagen…Riktigt jävla less

  3. Rebecka said

    Det är bra att ni tar av era egna löner och visst vet jag att det inte kryllar av bostäder där. Men jag ser ändå att det finns ett behov av att glänsa och det är det ingen som kommenterat. Har ni inga svar på det? Det handlar om vilken image man ger ut och ni representerar ju ändå partiet eller har jag fel?

    • Ugglan said

      Vet inte vad du menar med att glänsa. Att bo på en båt är obekvämt, och hade jag varit med så hade jag hellre tagit in på ett hotell.

      • Rebecka said

        Att komma dit med fin båt och dricka skumpa med unga brudar som sällskap. Det är för mig att åtminstone försöka glänsa och är långt ifrån seriös framtoning politiskt sett.

    • Christian Westling said

      Nu låter du faktiskt som en socialdemokrat.
      Hur vi ”framstår” är helt upp till oss och ingenting någon annan ska lägga sig i.

      Vem bestämde att korrelationen ”bra och seriös politiker” går ihop med ”spartanskt leverne”?
      Varför kan jag inte göra ett jättebra jobb även om båten är lyxig och vi dricker vin på kvällen?

      Nej, du skriver en bra blogg, fortsätt med det och hemfall inte åt sådant här jantelagsbeteende.

      Mvh

      • Rebecka said

        Som politiker får man alltid räkna med att bli granskad, även här. Jag skriver helt fritt och denna gång sedan jag reagerade starkt på hur detta lades fram. Min förhoppning var kanske att SD inte skulle hänge sig till allt spektakel som pågår vid Almedalen men det var naivt av mig. Någon sosse är jag inte, jag röstade på SD men därmed inte sagt att jag är nöjd med allt jag ser.

  4. Ugglan said

    Att hyra en båt behöver ju inte innebära högre kostnader än att bo på hotell.
    Annars tycker väl jag också att SD borde vara lite mer toleranta gentemot sina medlemmar och lägga ned den här uteslutnings hysterin. Fallet med Isak Nygren är åt skogen.

  5. Chang Frick said

    Hej!

    Jag har en känsla av att båten som åsyftas är den som jag och några kompisar tänkte åka med till Almedalen. Visst kan man anse det vara lyxbåt så sett, men det är faktiskt för att spara pengar som vi tar båt till Almedalen.

    Faktum är att kostnaden per person på båten blir några hundralappar billigare än om vi skulle bo på hotell/vandrarhem. Samtidigt kan vi använda båten för att hålla ”torgmöte” från flybridge i stil med hur Ian Wachtmeister gjorde på 90-talet med Ny Demokrati.

    Utöver detta så är det INGA pengar från partiet som går till detta, det är rent privata. Det är jag som hyr båten och jag är inte anställd i partiet (jobbar som projektledare på ett privat företag). Dessutom är givetvis du och alla andra välkomna att komma förbi på vår båt under Almedalsveckan! 🙂

  6. Christian Westling said

    Känner mig delvis träffad.
    Båten ifråga ska hyras av mig och min vän Chang Frick. Vi betalar för detta med våra löner. Vi är inga riksdagsledamöter.
    Delvis valde vi båten för att den var fin och dels för att vi då kunde bo mitt i stan; som du kanske vet så är det inte direkt ett överflöd av boenden mitt i stan.

    Alltså; vårt val av boende har ingenting med riksdagsinträdet att göra. Vi försökte hitta samma lösning förra sommaren, men det gick då inte.
    Om du har gått ur SD på grund av att vi hyr en båt istället för att bo i en stuga flera kilometer utanför stan så är det såklart ditt val, fast ett väldigt märkligt val.

    • jesse fransson said

      Jag tycker det verkar vara en kalaside att hyra en båt. Hoppas ni får bra väder och att detta års Almedalen blir en trevlig tillställning på alla sätt å vis utan galna prästers närvaro

  7. […] vore väl om Åkesson och Söder själv förklarade varför de anser sig behöva dryga ut med partiets pengar utöver deras riksdagslön som är tämligen bra och andra förmåner en riksdagsledamot […]

    • Ugglan said

      Alla partiföreträdare har lön från sitt parti. Riksdaglönen är därutöver och betalas av staten.

      Om nu SD förlorar valet 2014 vad skall dom leva av då?

      Om du själv satt i samma position som Åkesson och Söder skulle du då vara så storsint att du avstod från lönen? Avundsjukan lyser igenom.

      • jesse fransson said

        Avstod lönen??? Jag skulle självklart inte ta ut lön från partiet då jag redan får en från riksdagen+förmåner som självklart räcker mer än väl.Andra politiker i andra partier gör samma skriver du, just därför Sd,s ledning ska föregå med gott exempel som det folkets företrädare de skulle vara.

        .Och nej det är inte avundsjuka.

        .Om Sd förlorar valet??? Ja vad lever andra på då de förlorar jobben??? Självklart söker man en inkomst som folk gör i övrigt. Varför ska politiker ha livstids försörjning efter att en gång ha suttit i riksdagen???

Kommentera

 
