Sverige idag

Nyhetssida för ansvarsfulla svenskar.

Nationell trygghetsundersökning.

Posted by sverigeidag på april 2, 2011

Av 20.000 människor i Sverige blev jag en av de utvalda att delta i Statistiska centralbyråns, SCB, undersökning på uppdrag av Brottsförebyggande rådet, Brå. Jag känner mig hedrad! Äntligen fick jag vara med och påverka viktiga frågor.

Först kom det ett stort kuvert med posten, sedan blev jag uppringd. Fantastiskt. Det var många frågor och samtalet med kvinnan från SCB blev riktigt personligt. Fast hur kunde jag egentligen veta att det var från SCB och hur hade de fått mitt telefonnummer?

Tillit gott folk, det som jag knapp har när jag ska gå ut på kvällen. Tilliten som är ett socialt välfärdsmått på hur ett samhälle mår, sviktar för min del. Faktum är att jag inte går ut på kvällarna, ändå är jag säker på att om det händer något kan det lika gärna hända på dagen och med någon som jag känner.

Det är nog inte bara för mig som tilliten sviktar. Många har förlorat den på grund av att brottsligheten har ökat, hur det än vinklas av Brå. Vem går som kvinna ut ensam i de värst utsatta områdena? Vem vill frivilligt utsätta sig för att bli en i mängden av våldtagna kvinnor?

Frågorna handlade också om inbrott, sexuella trakasserier och hot. Till och med om du oroat dig för att råka ut för det eller om någon nära anhörig blivit utsatt. Jag tillhör kategorin ärlig men jag ljög och jag ljög friskt! Jag överdrev min rädsla, ja, det gjorde jag.

Därför att jag vill att det ska framgå vad vi kvinnor utsätts för och hur det påverkar vår vardag. Vi blir mer försiktiga men frågan är om och hur länge det hjälper? Så länge vi fortsätter att släppa in män och pojkar med en rutten kvinnosyn in i landet så ökar risken. De som redan finns här har åstadkommit stor skada! Det spelar ingen roll om det är kristna syrianer eller muslimer från Somalia, de skadar oss svenska kvinnor. Jag säger inte att alla de männen och pojkarna våldtar men jag säger att ganska många gör det.

Tyvärr fanns ingen så specifik fråga, det hade ansetts rasistiskt, eller hur? När SCB skriver statistik om svenska medborgare kan du inte läsa av vilken etnicitet. Men kvinnan från SCB frågade om främlingsfientlighet och jag trodde jag hörde fel, hon visste ju att jag är svensk. Hon sa att det finns det omvända.

Herregud, SCB sitter alltså och säger att det finns brott, hot och trakasserier mot svenskar. Jag undrar om just den kvinnan var lite speciell eller om det finns några till som har vaknat ur sina illusioner? Vad tror ni?

För att bryta av ämnet lite vill jag nämna att det finns svenska tonårstjejer som blir trakasserade för att de är blonda och färgar sitt hår mörkare. Det finns svenska tonårstjejer som inte vågar gå till skolan för att de blir hotade att bli indragna på toaletten och bli våldtagna. Lärarna agerar inte nämnvärt.

Däremot så finns det många mammor som känner sig maktlösa inför sina döttrars rädslor. Eller rättare sagt för de hot döttrarna utsätts för. De brottas kanske också med rädsla för sin egen del och det var kanske lite så jag tänkte när jag svarade på alla frågor.

Jag är trött på hur tyst media är, på hyckleriet. På att vi låtsas att allt är bra när det inte är det. Men mest är jag ledsen, väldigt ledsen.

 

Kommentera

 
